Alla inlägg under juni 2014

Av ashnight - 7 juni 2014 18:30

Nu har jag gjort en ny inprovning på sambon. Jag är lite tveksam till hur det här kommer bli i slutändan. Antingen blir det som jag tänkt mig eller så skulle jag inte ha tittat på Disney's Aladin i söndags... Linnetyget till hans brokor och mitt senapsgula ylletyg (som inte har en plan än) är tvättade och hänger på tork. 


   


Igårkväll fick stackars sambon ta på sig ett par strumpbyxor och blev sedan inlindad i ett antal meter maskeringstejp. Han såg måttligt road ut. Men det kan inte hjälpas för här ska göras hosor!


 



Av ashnight - 6 juni 2014 18:36

Tid är ett högst relativt begrepp uppenbarligen. Jag kollade på klockan vi fyrasnåret för jag var övertygad om att det snart var läggdags. Jag hade ju hunnit med massor vid det laget! All tvätt tvättad, en vända till stan för att inhandla maskeringstejp och då lallade vi runt inne på citygross en bra stund och hann käka också. Jag hade redan sytt ihop båda doubleer och bråkat med åkgräsklipparen en vända. Nu går det oändligt långsamt istället eftersom jag bara väntar. Jag väntar på att tygen i tvättmaskinerna ska bli klara så jag kan hänga dem på tork. Jag väntar på att sambon ska komma ur duschen så jag kan få prova in doubleerna på honom ordentligt. Så under tiden jag väntar har jag klippt ut delarna till en struthätta åt mamma. Yttertyget blir svart ylle och den ska mi-partifodras i rött och grönt linne. Ja, jag vet, yllefoder till ylle men hon vill inte ha ylle direkt mot huden på halsen och ansiktet.


Igår klippte jag ju ut fram och bakstycken på doublen. Nånstans på vägen under mönsterkonstruktionen har jag justerat längden på framstycket. Men inte bakstycket. Så där stod jag med ett bakstycke som var 5 cm för kort! Vad göra? Tyget är en svindyr sidenbrokad och jag har klippt fel! Jag klippte ut ett nytt bakstycke och listade ut att jag hade tyg så det räckte till två doubleer (den ena 5 cm kortare då) men bara en med ärm. Så så får det bli!



Andra saker jag väntar på är sidentyger jag köpt på ebay. Ett guldfärgat och ett blodrött. Det röda ska användas som foder till doublen (tveksamt om det räcker till båda) och det guldfärgade som foder till min gardekors. 


Mamma skickade en bild på ett ylletyg hon hittat häromdagen. Vi kom överens om att hon köper hela rullen om det inte är obcena mängder eftersom det kostar 50kr/m. Av det ska det bli gardekors till sambon och en tunika till mamma till en början.


Nu tror jag bestämt mannen kom ut ur duschen. Nu ska det nålas!


 



Av ashnight - 5 juni 2014 16:58

Ibland behöver en ha nånstans att göra av alla tankar. Ett ställe att samla min "train of thought" så att säga, så det tänkte jag göra här.Den här bloggen kommer förmodligen avhandla mina tankar under pågående sömnadsprojekt och bilder därtill. Syftet med bloggen kommer mest vara att jag själv ska kunna gå tillbaka och ta reda på hur jag själv tänkte och resonerade under ett projekt om jag i framtiden gör något likadant eller liknade.


Idag har jag skrivit terminens sista tenta vilket innebar att jag äntligen får påbörja alla syprojekt. Således började jag med det första i en lång rad projekt. Jag ska på 95 dagar hinna sy en gardekorps till mig, ylle- och pälsfodra min mantel, sy hosor, brokor och en doublet åt sambon.


På 77 dagar ska jag sy en blus, väst och eventuellt ett livstycke och en gardekorps till sambon. Dessutom ska jag jobba heltid och sköta det praktiska kring lajvet min förening ska arrangera. Det här blir nog bra :)


Åter till dagens påbörjade projekt då. Jag har tidigare gjort en toille på sambon och gjort ett grundmönster för en doublet och idag ritade jag ut och klippte ut fram- och bakstycken. Den där sätta-saxen-i-tyget-ångesten jag alltid annars har inföll inte idag. Antingen beror det på att tyget jag valt är över från brudklänningen jag sydde i våras och jag redan klippt i det eller så är jag så lycklig för att jag äntligen kommit igång så jag helt enkelt inte bryr mig... Jag kommer behöva konstruera ett ärmmönster och en krage. Både ärm och krage har jag hittat i Bibeln (Medieval Tailor's assistant). Kragen är för övrigt jädrigt spännande då den går ner i mb-sömen och bildar en sorts triangel. Jag blev alldeles fascinerad när jag såg den och är bara tvungen att prova!


Nästa vecka gör jag en liten roadtripp till Korps i Söderköping för att köpa hem tyg. Det ska bli jätteroligt!


 



Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Dagens tips!
Om du inte gillar det som står här gå och gör något annat.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards