Alla inlägg under januari 2017

Av ashnight - 18 januari 2017 17:02

Att göra mönster till en knektdräkt är inte särskilt svårt och himla kul. Jag ska här förklara steg för steg hur du går till väga för att göra mönster till hosor och jacka så pedagogiskt jag bara kan. Jag vill passa på att tacka min sambo som aningens motvilligt ställt upp på att bli fotograferad genom den här processen.

 

För att göra mönster till hosor behöver du;

 

Ett par strumpbyxor (70 den eller tjockare)

En rulle bred maskeringstejp (inte en svinbra sort)

En tuschpenna

Två skräplakan/skräptyg (tre om du ska ha hellånga hosor)

En sax som får klippas i tejp med

En tygsax

En kompis


1. Utrusta din vän med maskeringstejp. Ta på dig strumpbyxorna, stå därefter stilla och gör som du blir tillsagd. Hädanefter kommer instruktionen vara hänvisad till din vän. Mönstret görs bara på ena benet (du behöver bara en  del då den sedan kan spegelvändas eller klippas ut i dubbelt tyg)


2. Börja med att tejpa två ankartejpar. En runt midjan och en längs ena benet, så långt ner du vill ha hosorna.

     

3. Tejpa runt benet med maskeringstejpen tills benet är helt täckt. Tejpändarna ska börja och sluta på ankartejpen. Dra inte åt för hårt, kolla av med den du tejpar på att det inte sitter för hårt någonstans.

   

3.Tejpa därefter grenen. Grenen tejpas från midja till svank eller tvärtom. sedan tejpar du runt midjan tills allt är täckt. (åtminståne till lite mer än hälften)

   

4. Rita med en tuschpenna en linje från midja till svank. Ja du kommer behöva vara närgången och rita i grenen. Rita också en linje från mitt bak på skinkan ner till knävecket (eller hälen om dom ska vara hellånga). Därefter klipper du efter linjen. Håll ena handen mellan personen och strumpbyxorna för att undvika att rispa eller klippa i huden med saxen.

 

5. Ett tyg har en trådrak. det är den riktning trådarna går i väven, oftast horisontellt och vertikalt. Ett sådant tyg kallas tuskaft och är inte stretchigt på trådraken. Om man däremot läger mönstret på skrådden (ca 45 grader) får vi stretch. Eftersom hosor är väldigt tighta måste mönstret läggas på skrådden på ett tuskaft. Ta bort strumpbyxan ur tejpmallen och lägg ut tejpmallen på skräplakanet (på skrådden) med klistret mot lakanet. Rita runt tejpmallen med ca 1,5 cm sömsmån. Ta bort tejpen och släng den. Klipp ut mönstret två gånger (så du får två ben i skräptyg).  

        

6. Nu ska vi göra vad som kallas för toille (provplagg)Sy ihop bensömmarna och därefter grensömmen och prova testhosorna. Markera där det eventuellt behövs sys in eller läggas på mer tyg. Sy in och prova igen. Om det behöver läggas på för att det blir för trångt klipper du bort sömmen och lägger ut på bytt tyg, lägger på där det behövs och klipper ut ett par nya provhosor. När du tycker att toillen sitter bra klipper du bort precis vid sömmen så att du har ett bra mönster att lägga ut på ditt tyg.

     

BONUS! 

Randigt? Gör som Jacke gör på bilden! 

  


Ställ gärna frågor om jag har varit otydligt! Tänk på att jag har sytt grejer i mer än halva mitt liv och jag har gåt hantverkslinjen med inriktning på kläder och mode på gymnasiet så det som känns självklart för mig kanske inte alls är självklart för någon annan! Fråga massor!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Dagens tips!
Om du inte gillar det som står här gå och gör något annat.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards